Tipuri de piloti pentru constructii

Pentru realizarea de foraje in terenuri instabile sau pentru stabilizarea fundatiilor in soluri care sunt prea moi pentru a sustine anumite lucrari, una dintre cele mai moderne metode din domeniul constructiilor este folosirea de piloti sau de micropiloti. Acestia patrund in profunzimea terenului, trecand dincolo de solul instabil, pana in solul de calitate si transmit incarcarile in acesta, astfel incat constructia sa fie stabila.

Micropilotii sunt piloti de diametru mic, forati, turnati si/sau injectati cu pasta de ciment, avand elemente de intarire din otel, care sustin o incarcatura mai mare comparativ cu pilotii conventionali. In functie de modul de executie, pilotii sunt de doua tipuri - piloti prefabricati si piloti executati pe loc – in situ.

Pilotii prefabricati pot fi realizati din lemn, metal, beton armat sau beton precomprimat. Astfel de piloti se pot lucra in fabrici sau direct pe santier, apoi transportati la locul de executare a lucrarii si pusi in pamant printr-una din urmatoarele tehnici: batere, vibrare, vibropresare sau insurubare. Pilotii executati in situ sunt realizati prin turnarea betonului in gauri care se sapa dinainte pe locurile unde se vor turna pilotii.

In functie de modul de transmitere in teren a incarcarii axiale, exista piloti purtatori pe varf si piloti flotanÅ£i. La prima categorie pilotul patrunde cu varful intr-un strat dificil – intra in aceasta categorie pietrisul, argila tare sau roca stancoasa – iar incarcarea pilotului se transmite prin presiune la contactul dintre baza si teren. La pilotii flotanti baza sau varful se opreste intr-un strat compresibil, iar incarcarea axiala se transmite prin frecare laterala.

In functie de modul in care se realizeaza gaurile in care vor fi instalati pilotii, exista piloti forati, cu tub recuperabil sau nerecuperabil, piloti realizati prin batere, prin vibrare sau prin forare in uscat (cu burghiu sau cu cupa sau cu noroi bentonitic). De asemnea, dupa efectul gaurii asupra terenului in care se lucreaza, exista piloti de dislocuire – in cazul carora pilotul inlocuieste o cantitate anume de pamant, indepartata prin forare – si piloti de indesare – in cazul acestora nu se evacueaza nicio cantitate de pamant, ci terenul din jur se compacteaza sau se ridica la contactul cu pilotul.

No comments:

Post a Comment