Publicitatea joaca un rol tot mai important in viata oricarei societati moderne, fiind vehiculata si indisolubil legata de comunicarea de masa, ale carei roluri si efecte atat asupra individului, cat si asupra societatii in ansamblul ei sunt bine cunoscute. Publicitatea atunci cand vorbim despre anunturi ziare din Alba - este - ca peste tot - expresia unor paradigme economice, sociale si chiar politice si se bucura de sprijinul unui aparat teoretic din ce in ce mai sofisticat.
Publicitatea a imprumutat si adaptat cu succes concepte, teorii si tehnici din stiintele sociale si in special din sociologia opiniei publice, psihologia aplicata, antropologie, management, retorica. Publicitatea se foloseste „de instrumente teoretice care ii permit sa analizeze si sa inteleaga individul in relatiile sale cu propriile dorinte si motivatii, in interactiunile sale cu ceilalti membri ai societatii, in perceptia pe care o are asupra mijloacelor de comunicare si a modurilor de reprezentare a acestora“ ne spune Guyot. Daca la inceputurile sale publicitatea se facea intr-o maniera mai mult intuitiva, in principal prin informare, bazandu-se pe geniul unor creativi de exceptie, tendinta actuala este de a apela din ce in ce mai mult la cercetare de specialitate si abordari stiintifice. Obiectivul publicitatii moderne si postmoderne este de a se transforma mai degraba totul intr-o investitie, renuntand la hazard.
Desi la prima vedere publicitatea pare a tine mai degraba de marketing (deci de stiintele economiei) decat de sociologie sau psihologie, tot mai multi specialisti in domeniul comunicarii apreciaza ca acest domeniu se revendica mai degraba din stiintele comunicarii, sociologia comunicarii si psihologia aplicata. In cele din urma, studiul comportamentului consumatorului avut in vedere de marketing nu ofera inca o reteta miraculoasa pentru inregimentarea acestuia, iar evaluarea campaniilor de comunicare si a eficientei reclamelor nu poate fi facuta decat de sociologie si psihologie, prin intermediul unui aparat conceptual si metodologic specific.
No comments:
Post a Comment